Kallt hemma?


Lyssnade du på Göran Everdals spaning i fredags? Om folk som väljer att bo i ouppvärmda bostäder? Här är bilderna, som han refererade till. I en artikel i New York Times nyligen, skrev man om amerikaner som bor i äldre, ofta kulturmärkta fastigheter utan centralvärme. Några är centralt belägna ateljévåningar i New York, andra är sommarhus ute på landet. Gemensamt är att de värmer sina hus med vedspisar, kaminer och annat. Kanske inte lika ovanligt här i Norden, där lite vinterkyla sällan får oss att avstå från ett besök på sommarstället eller kolonistugan.


There's a whole aesthetic of living close to natural materials. Janet Smith äger tre hus, varav detta gamla stenhus i delstaten Colorado. Här blir inomhustemperaturen aldrig mer än 10 grader över utomhustemperaturen. Värmen från kaminen går i princip rakt upp och ut genom taket. Janet är ingenjör och landskaps designer, och för henne finns inga kalla miljöer, bara dåliga kläder... My stone buildings are so beautiful, I love living in them.



Ovan: Winfred Gallagher är beteendevetare/författare, som en gång i månaden lämnar sin bekväma lägenhet på Manhattan, för ett njuta av lugnet och tystnaden i det lantligt belägna gamla skolhuset, med sitt enda rum, där inomhustemperaturen sällan överstiger 15 grader på vintern.

Skulptören Justen Ladda har bott i sin ateljé på Manhattan i tre decennier, och lärt sig leva med kalla inomhustemperaturer under vintermånaderna. Här sitter han framför gasspisen och värmer sig. Källa: New York Times

6 comments:

  1. ...känns riktigt lyxigt att vi har värme inomhus!
    å andra sidan har de fantastiska ytor i sina ateljé...man kan inte ha allt här i livet...
    kram
    Magdalena/Color Sepia

    ReplyDelete
  2. Vad roligt och stimulerande att se lite ovanligare tankar om inredning och livsstil! Uppfriskande!!!

    ReplyDelete
  3. Oj oj... kallt om tårna men varmt i hjärtat, kanske är det det som krävs för att man ska kunna kalla sig inrednings entusiast!

    Spännande inlägg!

    ReplyDelete
  4. Har skickat en liten blog awards till dig, kika på min blog!

    ReplyDelete
  5. Åh fryser nästan bara jag tänker på det, men då vill jag gärna ha temperatur på 24-25 grader inomhus :) Kram Sandra

    ReplyDelete
  6. Intressant! Här i Köpenhamn har det varit ganska vanligt fram till för inte så länge sedan, att värma sin lägenhet med en liten kamin som eldas med briketter. När jag pluggade hade jag flera klasskompisar som bodde på det sättet, även om det blir ovanligare och ovanligare. Jag har centralvärme hemma hos mig vilket jag varit väldigt glad över den här vintern :)

    ReplyDelete