Trendspotting: Many lamps makes one pendant DIY: Taklampor i knippen.

Hur mycket jag än spjärnar emot, så går vi mot mörkare tider. Dags för lite lampinspiration, med andra ord. Första bilden kommer från VTWonen 
Jag har alltid gillat att hänga mina taklampor i grupp. Har jag haft hög takhöjd, har jag gärna grupperat 2 eller 3 lampskärmar av samma typ men på olika höjd över soff- eller matbordet. Jag har använt enkla, billiga lampor, som tillsammans ser ut som något dyrt från "Fina gatan".

När jag bott med lägre takhöjd har jag istället samlat lampknippena  i ett hörn, som en ljusskulptur. Oerhört snyggt som stämningsbelysning. Nu för tiden med LED lampor i varje.

Nyaste trenden är att samla flera olika lampor i ett knippe. Som här, lampan Cluster Light av brittiska formgivaren Kathleen Hills. som jag hittade via Bodie and Fou

... och här, ett helt tjog (eller nåt) med smålampor samlade i ett konstfullt arrangemang. Här kan vi verkligen tala om ljusskulptur, snarare än funktionell belysning. Från Present Time. Vad tror du. Kan det vara något för köket eller vardagsrummet i höst?