Summing up 2011 Greatest Trends: Muted Colors

Some example from the strong color trend, MUTED COLORS, which we saw a lot last year. Muted colors are expected to be even more popular this year, according to the trend gurus. I just love these muted tones, close to nature's own palette. Looking good in any style, it seems. Any preference? All images via Pinterest


Idag öppnar Formexmässan i Stockholm, och många inredningsbloggare rapporterar därifrån. Man har inlett med att fota sina frukostbrickor. Säkert jättesmarrigt alltihop. Formex har i år valt de bleka pastellerna som vårens färgtrend. I resten av världen har de mer mättade, dova färgnyanserna kommit starkt under 2011, och jag misstänker att de även kommer till Sverige. Kanske redan i år?  

Dessa dova färger, som utomlands kallas MUTED, är något som jag personligen gillar. Särskilt de lite skitiga, "dammiga" tonerna i grått, plommon och grå-brunt, med mörkrost, blekrosa och gult som accentfärg.












Jag måste erkänna att jag är väldigt svag för lugna, färgmässigt nedtonade miljöer. Interiörer med vit- eller gråmålade väggar och textilier i mättade, dova färger. Rum som utstrålar harmoni, där axlarna sjunker ner och man slappnar av, när man stiger över tröskeln. Men det är klart; när jag jobbar, måste jag kunna arbeta med ALLA färger, med många olika nyanser och med starka kontraster, när så behövs. Det är alltid uppdragets karaktär som styr färgvalet och färgstyrkan, som naturligtvis sedan bearbetas och  tolkas av mig. På så sätt får varje jobb en unik prägel. Men hemma hos mig vill jag ha dova toner och mjuka kontraster. 
Pin It